7 skutecznych sposobów w walce ze stresem przed kamerą!

stres

Czy znasz to uczucie, gdy wychodzisz przed kamerę, wciskasz przycisk i nagle okazuje się, że nie wiesz, co mówić? W gardle zaczyna robić się sucho, wypowiadane zdania to jeden wielki bełkot, a całego Ciebie zaczyna ogarniać panika.

Jeżeli znajome Ci są te (lub inne) objawy, to najprawdopodobniej padłeś ofiarą “przedkamerowego” stresu. To właśnie stres od niepamiętnych czasów „dziesiątkuje” ludzkie umysły, znacząco utrudniając wystąpienia nie tylko przed kamerą, ale w wielu życiowych sytuacjach.

Na szczęście, istnieje kilka prostych sposobów oraz ćwiczeń, które sprawią, że trema zniknie lub będzie ograniczona do minimum. Dzięki temu wszystkie wystąpienia i nagrania przed kamerą będą zdecydowanie łatwiejsze i przyjemniejsze.

1. Trening czyni mistrza

Znasz przysłowie: “Nie od razu Kraków zbudowano”? Przysłowie mające już sporo lat, ale do dzisiaj aktualne, motywujące i z bardzo mądrym przesłaniem. W myśl zasady: trening, trening i jeszcze raz trening. Jeżeli wychodzisz przed kamerę, trzęsą Ci się ręce, zaczynasz się pocić i nie wiesz, co mówić – spokojnie, nic się nie stało. Za drugim, trzecim, dwudziestym czy setnym razem będzie na pewno lepiej.

Owszem, zdarzają się osoby, które przy debiutanckich wystąpieniach przed kamerą sprawiają wrażenie, jakby były w tym fachu już od co najmniej 20 lat.  Mimo wszystko, większość sukcesów to przede wszystkim ciężka praca i metoda ciągłych ćwiczeń. Powtórzę raz jeszcze: z każdym kolejnym występem przed kamerą będziesz czuł się lepiej, pewien i bardziej naturalnie.

Jeżeli chcesz jeszcze bardziej przyspieszyć ten proces, możesz trenować na sucho w domu przed kamerą, a nagrania, które stworzysz mieć jedynie dla siebie. Zanim zdecydujesz się opublikować nagranie czy w jakikolwiek sposób go użyć – zrealizuj kilka nagrań testowych. Opublikuj dziesiąte albo dwudzieste. W zależności od efektów.

2. Naucz się wyciągać wnioski

Jeżeli chcesz być coraz lepszym i opanowywać stres, oglądaj każde swoje video. Naucz się wyłapywać błędy i przy kolejnym razie staraj się je wyeliminować. Tak jak już wspominałem, nigdy od razu nie jest idealnie, ale jeżeli będziesz uważnie oglądał każde swoje video i starał się poprawiać błędy, to później będzie tylko lepiej. I to również pozytywnie wpływa na Twoją psychikę. Sama świadomość, że stajesz się lepszy i eliminujesz swoje słabe strony, motywuje i dopinguje Cię: “Jest lepiej, ufff!”.

3. Dobre przygotowanie to klucz do sukcesu

Wróćmy wspomnieniami do czasów szkolnych i sytuacji, gdy musiałeś pisać sprawdzian czy zdawać ważny egzamin. Kiedy się bardziej stresowałeś? Wtedy, gdy byłeś przekonany, że jesteś fantastycznie przygotowany? A może wtedy, gdy wiedziałeś, że nic się nie nauczyłeś i będziesz musiał improwizować? Podejrzewam, że to właśnie ta druga sytuacja sprawiała, że trema była większa.

Podobnie jest z wszelkimi występami przed kamerą. Wyobraź sobie, że organizujesz webinar dla swojej społeczności i omawiasz jakieś niezwykle istotne zagadnienie. Owszem, stres może występować w obu przypadkach, ale jeżeli będziesz dobrze przygotowany do prezentacji, będzie on zdecydowanie mniejszy, niż w przypadku sytuacji, gdy musisz improwizować.

4. Pozytywne nastawienie – koniecznie!

“Co będzie, jak się nie uda”, “Wyśmieją mnie na tym video”, “Ale się skompromituję!” czy “Co oni sobie o mnie pomyślą” – przyznaj się szczerze, jak wiele razy w Twojej głowie miałeś takie obrazy? Stres występuje dlatego, że w Twym umyśle pojawiają się wyobrażenia o klęsce, wyśmianiu czy skompromitowaniu. Człowiek obawia się porażki, z góry zakłada najgorsze, szczególnie w nowych sytuacjach. Myśli, że nie sprosta, że nie poradzi sobie. Nie chce być obiektem wyśmiania, dlatego pojawia się stres, jako reakcja obronna organizmu.

Dlatego najwyższy czas odrzucić te fałszywe wyobrażenia. Zamiast o porażce, myśl o tym, że się uda. Grunt to pozytywne nastawienie! Przecież jesteś ekspertem i masz niezbędną wiedzę oraz umiejętności, aby sprostać wyzwaniu i odnieść sukces. Skoro masz swoich widzów, zadowolonych klientów, to znaczy, że bardziej prawdopodobny jest sukces, niż porażka. Uwierz w swoje możliwości, gdyż to już połowa sukcesu.

5. Relaks pogromcą stresu

Jak myślisz? Dlaczego naukowcy zachęcają do tego, aby ostatni dzień przed ważnym egzaminem spędzić nie na ciągłym uczeniu się, tylko na relaksie, rozrywce i odpoczynku? Ma to na celu nie tylko utrwalić wiedzę, ale przede wszystkim odprężyć się i sprawić, że następnego dnia podejdzie się do swojego zadania na większym luzie i większą skutecznością.

Podobny proces można zaobserwować z wszelkimi występami przed kamerą, szczególnie w przypadku, gdy występujesz na żywo i nie masz możliwości poprawy swojego wystąpienia. Dlatego też, ciągłe myślenie o tym, co będzie jutro, w żaden sposób Ci nie pomoże. Mało tego, sprawi, że jeszcze bardziej będziesz zestresowany, a przecież chcesz pozbyć się tremy, prawda?

Co więc możesz zrobić? Tak jak już wspominałem – oddaj się temu, co lubisz i kochasz. Zrelaksuj się, wyrzuć z głowy myśl o nagraniu i skup się na tym, co przyjemne. Co konkretnie? To absolutna dowolność – od oglądania filmu, przez uprawianie sportu, na grze w bierki kończąc.

Pamiętaj o tym, aby przed ważnym dniem występu przed kamerą, także porządnie się wyspać, co w połączeniu z relaksem pozwoli Ci podejść do zadania na wielkim luzie i gotowością do osiągania sukcesów.

6. Zadbaj o komfortowe warunki

Nie ma chyba nic gorszego, niż rozpraszacze, które torpedują nagranie i stresują jeszcze bardziej. Dlatego tak ważne jest, abyś zadbał o komfortowe warunki, które zdecydowanie ułatwią Ci pracę. Jeżeli swoje video “kręcisz” w domowym zaciszu, upewnij się, że pan Zbyszek akurat nie będzie przeprowadzał remontu za ścianą, a pani Krysia odkurzała mieszkania nad Tobą. Najbardziej komfortowo, gdy nie będzie żadnych domowników, którzy mogą rozpraszać i przeszkadzać. Wyluzujesz się i całość pójdzie łatwiej.

W przypadku, gdy udajesz się do studia czy innego miejsca – upewnij się wcześniej, że na pewno będziesz miał możliwość dogodnych warunków do nagrywania. “Przeszkadzajki” potrafią wybić z rytmu nawet najlepszych.

7. Mów do kilku osób

Porada skierowana głównie do wszystkich trenerów, szkoleniowców czy osób, które przemawiają przed grupą ludzi, jednocześnie chcąc filmować swoje wystąpienie. Tutaj stres może być podwójny, ponieważ oprócz kamery jest jeszcze przecież publika.

Jednak… i na to jest skuteczny sposób, mianowicie MÓW DO KILKU OSÓB! Uważnie i dyskretnie rozejrzyj się po sali, zobacz, które osoby są najbardziej zainteresowane Twoim wystąpieniem… i mów do nich! Skupienie się na osobach wyjątkowo życzliwych pozwoli Ci złapać wiatr w żagle i odsunąć negatywne myśli.

Jak sam widzisz, stres to wcale nie tak trudny przeciwnik. Jeżeli chcesz go pokonać, warto, abyś zaczął ćwiczyć już dziś. Regularny trening sprawi, że z każdym kolejnym razem występ przed kamerą będzie lepszy, a stres mniejszy.

A może masz inne sprawdzone sposoby walki ze stresem? Jeżeli tak, koniecznie podziel się nimi w komentarzu!

 

Bartłomiej Dusza

Autor: Bartłomiej Dusza

Kocham pisać i tworzyć, a z tekstem mam do czynienia praktycznie od zawsze. Thomas Edison kiedyś powiedział: "Nie przepracowałem ani jednego dnia w swoim życiu. Wszystko to była przyjemność" - myślę, że identyfikuję się z tymi słowami, chociaż mam dopiero 25 lat. Zawsze marzyłem o tym, aby swoją pracę traktować jako przyjemność. Bardzo się cieszę, że realizuję jedno ze swoich marzeń, co pozwala mi wkładać w to całe swoje serce oraz duszę.

W Doodle Wolf zajmuję się m. in. prowadzeniem bloga, obsługą social media, tworzeniem skryptów oraz zgłębianiem i poznawaniem tajników video marketingu.

W wolnym czasie prowadzę własnego sportowego bloga, piszę opowiadania oraz wiersze. Z wielkim zamiłowaniem oglądam także wszelkie wydarzenia sportowe, a nieustannie towarzyszy mi muzyka rockowa oraz klasyczna.

Komentarzy: 10

Autor: Katarzyna | 16 maja 2017 o 10:02

Przydatne rady na początek.

Bartłomiej Dusza
Autor: Bartłomiej Dusza | 16 maja 2017 o 10:17

Dziękujemy. Grunt to cierpliwość, systematyczność i ćwiczenia, a stres zniknie raz na zawsze 🙂

Autor: Magda-Lekka Zmiana Mamy | 16 maja 2017 o 10:56

Artykuł dla mnie :)Twoje rady są mi bliskie – trening czyni mistrza. Ja właśnie staram się przełamywać i zaczynam od filmików testowych, patrzę też co mogę zrobić lepiej, co poprawić, a co jest ok. Zdecydowanie pomaga wcześniejsze przygotowanie, czyli ułożenie sobie w głowie lub na kartce o czym dokładnie mówić, przygotowanie planu. Pozytywne nastawienie jest zaś dobre chyba w każdej sytuacji – tak jest po prostu łatwiej :))

Bartłomiej Dusza
Autor: Bartłomiej Dusza | 16 maja 2017 o 10:59

Cieszę się, że mogliśmy Ci pomóc 🙂 Otóż to, cierpliwość, a z każdym kolejnym razem będzie lepiej, fantastycznie. Trzymamy kciuki! 🙂

Autor: Danka | 18 maja 2017 o 10:22

Rady w 100% trafione, jednak uśmiechnęłam się. Mam tysiące godzin występów publicznych, mniejszych, większych a jednak zdarza się , co prawda bardzo rzadko, że coś lub ktoś mnie wprowadzi w stres. Fakt praktyka czyni mistrza, nikt tego nie zauważa – wiem o tym tylko ja.

Bartłomiej Dusza
Autor: Bartłomiej Dusza | 18 maja 2017 o 10:32

No właśnie – czasami coś zaskoczy. Grunt, aby mieć pozytywne nastawienie i powinno być bardzo dobrze 🙂

Autor: Marzena WM | 22 maja 2017 o 11:30

Myślę, że punkt 4 i 5 najważniejsze 😉

Bartłomiej Dusza
Autor: Bartłomiej Dusza | 22 maja 2017 o 13:31

Dziękujemy za komentarz 🙂

Autor: Dominika | 22 maja 2017 o 11:48

Idealny wpis dla mnie, teraz tylko wdrożyć w życie

Bartłomiej Dusza
Autor: Bartłomiej Dusza | 22 maja 2017 o 13:30

A więc do dzieła! 🙂

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *