Dziś naszym gościem jest Aleksandra Frątczak-Biś. Osobistyka stylistka, szkoleniowiec, autorka książek, a także ekspert od kreacji wizerunku osobistego.

Z Aleksandrą Frątczak-Biś rozmawiamy na temat ubioru przed kamerą i podczas wystąpień.

Jak duże znaczenie ma obecnie kwestia ubioru przed kamerą? Powiedzmy, że nie jest to żaden publiczny występ, a video, które sami nagrywamy. Zwraca się na to dużą uwagę czy może nieistotne jest, jak się wygląda, a liczy się to, co się mówi?

Oczywiście, że istotne jest to, jak się wygląda! To pierwszy bodziec dla osoby, która włącza video. Podczas słuchania może nam się przyglądać bardzo dokładnie, dużo bardziej niż na żywo. My nie widzimy jej przyglądania się, więc może robić to do woli, każdy szczegół ma więc znaczenie.

A więc jak powinno się ubierać przy nagrywaniu swojego video? Jest na to jakaś złota uniwersalna metoda?

Są dwa aspekty tego tematu: nasz wizerunek oraz ubranie przyjazne kamerze. Ubranie, które wybieramy musi być spójne z naszą rolą i tematem wystąpienia. Jeżeli jesteśmy specjalistą od kredytów frankowych, poruszamy aspekty finansowe, koszula, a nawet marynarka i krawat nie będą uznane za sztywne. Jeżeli w krawat i marynarkę ubrałby się mężczyzna opowiadający o hodowli róż w ogrodzie, mógłby wypaść komicznie.

A co z tym ubraniem przyjaznym kamerze?

Nie wybierajmy bardzo błyszczących tkanin, lustrzanych ozdób czy cekinów. Ubrania w bardzo drobny wzór (krążki, kratka, nieregularne kształty) będą dawały wrażenie migotania. Jeżeli nagrywać będziemy w tzw. green boxie, nie ubierajmy się na zielono. Panie powinny zrezygnować z brzęczącej biżuterii w okolicy przypiętego mikrofonu. Szkła okularów mogą odbijać doświetlenie, więc też nie będą dobrym pomysłem.

Czy jest coś takiego, jak strój zbyt oficjalny?Powiedzmy, że przesadzamy z formalnym ubiorem i tym samym odbija się nam to czkawką?

Myślę, że znaczenie ma wykorzystanie video. Jeżeli umieszczamy film na YouTube, tam gdzie mogą zobaczyć je wszyscy, nawet bardzo poważne tematy nie wymagają formalnego stroju. Gdy video jest skierowane do konkretnej grupy docelowej, warto dobrać strój do niej. Wszystko więc zależy od intencji i przeznaczenia nagrania.

Jeżeli możemy sobie pozwolić na luźny strój z racji grupy docelowej i okoliczności, w których tworzone jest nasze video, to gdzie jest granica takiego luzu?

Możemy sobie pozwolić na wszystko, co będzie podobało się naszej grupie docelowej. Jeżeli nagrywamy porady podróżnicze, koszula hawajska może być super pomysłem.

Popularnym motywem są ostatnio elementy ubioru w kolorystyce. którą posługuje się dana firma? (np. krawat w kolorystyce loga firmy). Jest to ciekawy sposób na zainteresowanie? Jak wygląda ten aspekt w kwestii stylu?

To świetny pomysł, taki wyróżnik stylu. Jeżeli nasza firma coś takiego posiada, polecam korzystać.

No i niezwykle burzliwa kwestia. Temat wielu dyskusji. Jak to jest z tą modą? Aby wyglądać dobrze przed kamerą (i nie tylko), trzeba ulegać trendom i modzie? Czy może warto mimo wszystko wypracować swój własny styl, nie patrząc na modę?

Tak, to temat do dyskusji, nie tylko w video, ale również na co dzień. Nigdy nie ma obowiązku podążania za trendami! Będę do znudzenia powtarzać: ważne jest to o czym i do kogo mówimy i to tego trzeba dopasować. Nie można jednak wyglądać jak z innej epoki, nie nowocześnie, staroświecko.

Jak z kwestiami finansowymi? Da się dobrze ubrać i odpowiednio za mniejsza kwotę czy jednak trzeba liczyć się z wyższymi cenami?

Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć. Warto zadać sobie pytanie: co to znaczy dobrze się ubrać? Czy chodzi o szlachetne tkaniny? Wtedy nie będzie tanio. Żeby wyglądać dobrze, nie trzeba mieć fury pieniędzy.

Chyba utrapienie każdej z osób: nagłe poplamienie kawą, sokiem czy jakimkolwiek innym napojem – to prawdziwy dramat. Co wtedy?

Jeżeli nie jest się na żywo, można się przebrać, zawsze trzeba mieć ubranie awaryjne, gdy mamy zaplanowane nagrania. Jeżeli poplamimy się podczas programu na żywo, trudno, trzeba to zignorować lub  obrócić w żart.

Są jeszcze jakieś elementy o których nie wspomnieliśmy, a które są ważne w kontekście naszego ubioru przed kamerą?

Tak, wcześniej nie wspomniałam o wygniecionych ubraniach! Podczas spotkania face to face, może ujść to uwadze rozmówcy, ale widzowie oglądający video na pewno nie ominą takiego niedopatrzenia z naszej strony.

Na zakończenie – gdybyś jako ekspertka w kwestii ubioru miała dać kilka wskazówek wszystkim osobom występującymi przed kamerą, co byś powiedziała?

Po pierwsze: spójność! Nasz wygląd powinien wysyłać komunikat, który jest spójny z tym co mówimy. Nie tylko przed kamerą 🙂

Po drugie: detale. Wyprasuj ubranie, zadbaj o to, żeby nic nie prześwitywało, unikaj ogromnej ilości ozdób i migotliwych materiałów. Po trzecie: wybieraj to, w czym jest Ci wygodnie. Swobodę widać przed kamerą. Pamiętaj, żeby się uśmiechać 🙂

Kontakt

+48 503 026 596
kontakt@doodlewolf.pl

Doodle Wolf jest częścią
Bergo sp. z o.o.
ul. Wyczółkowskiego 6
65-140 Zielona Góra

NIP 929 186 30 11
KRS 0000535114
REGON 360386816