Jedną z  fascynujących rzeczy, jaką oferuje video marketing, jest możliwość przeprowadzenia wywiadu. To niesamowicie ciekawy sposób wykorzystania kamery video. Możesz przy tym poznać wiele znakomitych osobowości, a przede wszystkim zadbać o pozytywny wizerunek Twojej firmy.

Jednak czy wiesz, jak przeprowadzić wywiad video, aby faktycznie okazał się on dużym sukcesem, a nie wielką klapą? Co zrobić, aby materiał, który stworzysz, był oglądany od samego początku do końca, a nie został wyłączony już po kilkunastu sekundach? Poznaj te kilka praktycznych wskazówek!

Zadbaj o kwestie sprzętowe

Kwestie sprzętowe są niesamowicie istotne, dlatego musisz mieć je na uwadze, w przypadku, gdy chcesz, aby Twój wywiad był postrzegany, jako profesjonalny oraz wartościowy. Musisz zadbać o to, aby prezentowany materiał był w dobrej jakości, zarówno pod względem obrazu, jak i dźwięku. Wszystkie te czynniki świadczą bowiem o Twoim szacunku do widza. Jeżeli chcesz zdobyć stałego oglądającego, pokaż mu, że Ci na nim zależy. Jako, że tematyka sprzętu jest dosyć obszerna, zdecydowaliśmy się wyszczególnić następujące elementy:

  • Kamera. Musisz zdać sobie sprawę, że nikt nie będzie oglądał pikseli, zamiast twarzy rozmówców. Dlatego, jeżeli masz zamiar serwować widzom nagrania kiepskiej jakości, lepiej nie publikuj ich wcale. Materiał video powinien być stworzony w taki sposób, aby wszystko było wyraźne i nierozmazane. Dlatego też, zaserwuj widzom jakość HD. Publikacja materiału w jakości 720p w zupełności wystarczy. HD? Nie popadaj w panikę. Wielu przedsiębiorców rezygnuje z wywiadów video, właśnie z powodu przekonania o konieczności posiadania drogiego sprzętu. Nic bardziej mylnego! Na początek w zupełności wystarczy smartfon. Jeżeli posiada opcję nagrywania w jakości HD – nic więcej do szczęścia nie potrzeba. Widzisz? Możesz wykorzystać narzędzie, które już masz, z którego korzystasz na co dzień. Świetnym przykładem jest program 20m2 Łukasza, czyli internetowy talk-show. Prowadzący Łukasz Jakóbiak, zaprasza do swojego show sławne osobistości, a do nagrywania wykorzystuje właśnie smartfon (ściślej – trzy smartfony). Jego wyniki  budzą podziw, gdyż może pochwalić się ponad 335 tysiącami subskrypcji!
  • Mikrofon. Badania  pokazują, że widzowie łatwiej wybaczą Ci słabszą jakość obrazu niż dźwięku. Nie ma chyba nic bardziej irytującego, niż  dźwięk nagrany zbyt cicho, czy z  szumami i zakłóceniami.  Dlaczego mikrofon jest elementem na którym naprawdę nie opłaca się oszczędzać. Teoretycznie, kamery oraz smartfony posiadają wbudowany mikrofon, ale zazwyczaj nie spełnia on należycie swojej roli. Dlatego, najlepszym wyjściem będzie inwestycja w urządzenie zewnętrzne, jak np. mikrofon krawatowy. Jest on najczęściej niewielkiej wielkości, co sprawia, że będziesz mógł umieścić go w dowolnym miejscu (najlepiej na ubraniu rozmówcy), a dają gwarancję nagrania dźwięku w dobrej jakości.
  • Działania montażowe. Nagranie materiału video i natychmiastowe udostępnienie go w internecie, to zdecydowanie zły pomysł (chyba, że robisz LIVE’a). Zanim podzielisz się nim ze swoją społecznością, zadbaj o odpowiedni montaż. Co kryje się pod tym pojęciem? Nic nie jest idealne i bardzo możliwe, że w nagranym wywiadzie potrzebne będą pewne poprawki. Czasami zdarzają się wpadki na planie, czasami sprzęt z niewiadomych przyczyn odmawia posłuszeństwa. To zupełnie normalne sytuacje i mogą wystąpić nawet u najlepszych producentów. Wszystkie późniejsze działania już na nagranym materiale filmowym, mają na celu wyeliminować i poprawić te błędy. Zlikwidujesz np. niepotrzebny szum czy chwilowe rozmazania obrazu. Jeżeli potrafisz, możesz zająć się tym osobiście, jeżeli nie – zleć to odpowiedniej osobie. Po wszystkich poprawkach, Twój materiał będzie jeszcze lepszy i bardziej atrakcyjny dla widza.

Próba generalna jest wskazana

Przed każdym wywiadem, warto przeprowadzić tzw. próbę generalną. Oczywiście, nikt nie każe Ci dwa razy przepytywać swojego gościa. Chodzi o to, żeby sprawdzić wszystko od strony technicznej, aby uniknąć ewentualnych błędów. Dlatego też, sprawdź, czy bateria w Twoim smartfonie/kamerze jest naładowana, a mikrofony działają poprawnie. To ostatnia chwila, aby wyeliminować jakiekolwiek błędy, po to, by nie pojawiły się one na planie. Przerywanie nagrania z powodu niesprawdzonego i niedziałającego sprzętu, jest bardzo frustrujące. Odpowiedz sobie sam, jakbyś się czuł, gdybyś przeprowadził wywiad, na który czekałeś od wielu miesięcy, a po nagraniu okazałoby się, że żaden dźwięk nie został zarejestrowany, bo mikrofon jednak nie działał? Irytujące, prawda? Oczywiście, jak już mówiłem, nieprzewidywalne awarie sprzętu, zawsze mogą się zdarzyć, ale jeżeli rzetelnie sprawdzisz wszystkie kwestie techniczne, to ryzyko wystąpienia takiej sytuacji, będzie zdecydowanie mniejsze.

Dobrze się przygotuj!

Dopracowałeś już wszystkie kwestie związane ze sprzętem, czas na moment, na który czekałeś najbardziej – fascynująca rozmowa z Twoim rozmówcą. Zaraz, zaraz! Jeżeli chcesz, aby naprawdę taka była, musisz odrobinę się wysilić. Gdzie tkwi klucz do sukcesu? W dwóch kwestiach. Pierwszą z nich jest dobre przygotowanie. Nie da się ukryć, że Twój gość jest postacią kluczową, dlatego, zanim dojdzie do właściwej rozmowy, staraj się zdobyć, jak najwięcej informacji na jego temat. Musisz wiedzieć: kim jest, czym się zajmuje, a także, jakie znaczące wydarzenia i fakty są kojarzone z jego osobą. Dzięki temu, będziesz miał możliwość przeprowadzenia naprawdę interesującej dyskusji. Zamiast tracić czas na rozmowę o oczywistych sprawach, uderzysz w kwestie, które najbardziej ciekawią oraz pasjonują Ciebie i, przede wszystkim, Twoich widzów. Jak myślisz, jak prezentowałby się Twój wizerunek, gdyby okazało się, że nie wiesz nawet, czym zajmuje się Twój gość? Brzmi abstrakcyjnie, ale uwierz, że w znanych telewizjach zdarzały się sytuacje, gdy redaktor zapominał, jak jego gość ma na imię…

Jeżeli chcesz maksymalnie zwiększyć szanse na właściwy przebieg wywiadu, musisz zachowywać się naturalnie, a zarazem profesjonalnie. Zdaję sobie sprawę z faktu, że stres może skomplikować absolutnie wszystko. Dlatego, dam Ci jedną, ale za to bardzo dobrą radę. Weź długopis oraz kartkę i zapisz sobie na niej wszystkie pytania, które chcesz zadać swojemu rozmówcy. To fantastyczne koło ratunkowe. W momencie, gdy zapomnisz jakiejś kwestii, będziesz miał się czym wspomóc. Nie kryj się z tym – to zupełnie normalne. Pamiętaj jednak, aby korzystać z niej naturalnie. To Twój materiał pomocniczy, a nie żelazny plan kroków. Dlatego, spoglądają w nią tylko wtedy, gdy faktycznie czegoś zapomnisz.

Słuchaj i szanuj swojego rozmówcę

Czas na drugą kwestię. Chyba najważniejszą rzeczą, w całym tym gąszczu wskazówek, jest słuchanie swojego rozmówcy. Najgorsze, co możesz zrobić, to zadawanie wyuczonych pytań i ich odhaczanie, nie zwracając uwagi na to, co druga osoba mówi. Może się przecież zdarzyć tak, że Twój rozmówca, już wcześniej poruszy jakąś kwestię, która będzie odpowiedzią na pytanie, które dopiero masz zamiar zadać! Dlatego jeżeli chcesz być odbierany poważnie, słuchaj tego, co mówi Twój towarzysz i na bieżąco reaguj. Niezwykle istotne jest również to, abyś zadawał pytania otwarte, czyli takie, na które nie da się odpowiedzieć: tak lub nie. Dzięki temu, „zmusisz” swojego rozmówcę do tego, aby odpowiadał bardziej obszernie. Jeszcze jedno – bez względu na to, czy się z nim zgadzasz czy nie – zawsze przestrzegaj podstawowych zasad dobrego wychowania. Wypada nie przerywać, nie przekrzykiwać, podziękować i pożegnać.

Te kilka wskazówek pozwoli Ci się dobrze przygotować do wywiadu, przez co stanie się on bardziej atrakcyjny i przyjazny dla widza. Dzięki temu, masz sporą szansę na to, aby zatrzymać go przy sobie, zainteresować, a przy okazji zadbać o pozytywny wizerunek swojej marki. Dlatego też, wdrażaj to w życie i ciesz się z korzyści!

Kontakt

+48 503 026 596
kontakt@doodlewolf.pl

Doodle Wolf jest częścią
Bergo sp. z o.o.
ul. Wyczółkowskiego 6
65-140 Zielona Góra

NIP 929 186 30 11
KRS 0000535114
REGON 360386816