YouTube to obecnie najpopularniejszy serwis video na świecie. Według szacunkowych raportów z serwisu korzysta już ponad 1,3 mld użytkowników. W Polsce ta liczba przekroczyła już 20 mln. Każdego dnia na YouTube jest oglądanych nawet do 5 miliardów materiałów video, a w każdej minucie użytkownicy przesyłają około 300 godzin treści.

YouTube to już nie tylko rozrywka

Minęły już czasy, gdy YouTube był kojarzony TYLKO z rozrywką i miejscem, gdzie można umieścić śmieszne (a czasami nawet wręcz głupie) i amatorskie filmiki. Owszem, YouTube to nadal miejsce, gdzie można się dobrze bawić, ale nie da się ukryć, że sama rozrywka jest na zdecydowanie wyższym poziomie.

YouTube stał się także globalnym miejscem pracy. Obszarem, gdzie posiadanie swojego kanału, można już przyrównać do prowadzenia własnej firmy. Tym bardziej, że w grze są naprawdę wielkie pieniądze. Szacuje się, że zarobki PewDiePie, jednego z najpopularniejszych YouTuberów świata, oscylują w granicach 10 milionów dolarów rocznie.

Ich wzrastającą popularność zaczynają dostrzegać marki, które decydują się na współpracę z popularnymi kanałami na YouTube. Jak zatem przebiega taka współpraca? Czy ma ona sens i jakie są jej efekty?

Przyjrzymy się kilku przykładom z naszego polskiego podwórka.

Castorama i 5 Sposobów na…

Castorama Polska na swoim kanale od około 6 lat prowadzi działania video marketingowe. Początkowo jednak ich materiały video nie były zbyt popularne, gromadząc średnio do 10 tys. oglądających. Przełomowym momentem okazało się podjęcie współpracy z ekipą chłopaków z kanału „5 sposobów na…”*.

*(Dla osób niewtajemniczonych, 5 sposobów na… to kanał, gdzie pięciu przyjaciół pokazuje, jak dzięki prostym sposobom wykonać samemu różne przedmioty, meble, dekoracje, oszczędzając przy tym czas i pieniądze. W tym momencie kanał z liczbą 2 130 259 subskrypcji jest siódmym najpopularniejszym kanałem w Polsce).

Tym samym, Castorama na swoim kanale zaczęła zamieszczać filmy, w których ekipa „5 sposobów na…” pokazuje, jak dzięki produktom z popularnego sklepu, samemu urządzić łazienkę czy stworzyć dekoracje pokojowe. Oglądalność poszczególnych filmów „skoczyła” średnio do 600-800 tys. wyświetleń, więc jak sami możemy zaobserwować, zatrudnienie YouTuberów okazało się prawdziwym „strzałem w dziesiątkę”.

Poniżej przykładowy film z kanału Castoramy:

Kampanie społeczne (PKO BP, PKP, mBank)

Pielęgnowanie takich wartości jak: miłość, rodzina, bezpieczeństwo to ważne zasady dla wielu marek. Pokazanie tych wartości i dotarcie do szerokiej grupy odbiorców – to patent, który przy współpracy z YouTuberami świetnie wykorzystały takie marki jak PKO BP, PKP Polskie Linie Kolejowe czy mBank.

mBank – bezpieczeństwo danych osobowych

Bezpieczeństwo pieniędzy, kart kredytowych czy wszelkich danych osobowych swoich klientów, to chyba ważny temat dla każdego banku. Najczęściej do kradzieży pieniędzy czy danych osobowych, dochodzi poprzez ludzką nieostrożność. Dlatego też, mBank wpadł na pomysł akcji społecznej, w której pokazał do czego może doprowadzić podawanie w Internecie zbyt wielu informacji o sobie. MBank postawił na współpracę z jednym z najpopularniejszych kanałów w Polsce (2,9 mln subskrypcji) – AbstrachujeTV. Efektem był ten film i niesamowity sukces kampanii, która na samym YouTube została obejrzana blisko 4 mln razy i spotkała się z niezwykłą aprobatą.

PKP Linie Kolejowe S. A. – „Szlaban na ryzyko”

W Polsce 98% wypadków na przejazdach kolejowych to efekt lekkomyślności i łamania przepisów drogowych. I w tym przypadku PKP Linie Kolejowe S. A. postanowiły zatrudnić popularnego youtubera – Cyber Mariana, aby uświadomić kierowców, jak ważne jest dostosowywanie się do przepisów. Ponad 1 200 000 wyświetleń robi wrażenie i z pewnością potwierdza sukces kampanii.

PKO Bank Polski i Martin Stankiewicz

PKO BP w ciągu zaledwie ośmiu miesięcy, zdecydował się na stworzenie dwóch filmów przy współpracy z vlogerem – Martinem Stankiewiczem. Podczas promocji swojego produktu „PKO Konto dla Młodych” postawił na pielęgnację takich wartości jak miłość i zaufanie. Filmy zostały zrealizowane na zasadzie sondy ulicznej, a w jednym z nich, internetowy twórca pytał przechodniów o to, kiedy ostatnio powiedzieli mamom, że je kochają. W marketingowym środowisku spoty zebrałby bardzo pochlebne opinie.

Netflix promuje nowy sezon „Black Mirror”

„Czarne lustro” (ang. Black Mirror) to jeden z najpopularniejszych i najchętniej oglądanych seriali na platformie Netflix. Włodarze amerykańskiego giganta, chcąc promować nowy sezon (czwarty już!) w naszym kraju, zdecydowali się na współpracę z czterema polskimi YouTuberami. Krzysztof Gonciarz, Martin Stankiewicz, emce2, Grupa Filmowa Darwin – każdy z nich nakręcił po jednym odcinku „Czarnego Lusterka”, krótkiego mini-serialu zrealizowanego w klimacie produkcji Netflixa. Trzeba przyznać, że całość wyszła naprawdę imponująco.

Coca-Cola i lokowanie produktu

Coca-Cola to jedna z wiodących marek, która jest ściśle związana z branżą YouTube’a. Napoje Coca-Coli pojawiają się co rusz w filmach takich kanałów, jak np. Abstrachuje TV, Rezigiusz, Martin Stankiewicz. Oprócz tego, Coca-Cola stworzyła wiele spotów, w których aktorami byli internetowi twórcy. Odzew jest zazwyczaj bardzo pozytywny, więc kampanie jak najbardziej na plus.

Wizerunek YouTubera – zaprośmy go do reklamy

Nie da się ukryć, że YouTuberzy zaczynają być ikonami kultury i powoli sami w sobie są marką. Czytając komentarze czy oglądając reakcje na kolejne filmy, można wysnuć wrażenie, że dla wielu młodych osób, niektórzy z nich stają się idolami i wzorami do naśladowania. Ostatnio od siedmioletniego dziecka usłyszałem, że „w przyszłości będzie taką YouTuberką, jak Agnieszka Grzelak!”. Dlatego też, w wielu reklamach coraz częściej zamiast sportowców, aktorów czy muzyków, można spotkać właśnie internetowych twórców. Zjawisko świetnie widać m. in. na przykładzie sieci komórkowych.

Pamiętacie #akcjarejestracja, gdy w życie weszła ustawa nakazująca rejestrację numerów komórkowych? Wszystkie firmy wręcz zabiegały o to, aby numer zarejestrować właśnie u nich. Na szczególną kampanię reklamową zdecydowało się Play, które do współpracy zaprosiło wielu popularnych YouTuberów. W klipie wystąpili: Łukasz Jakóbiak, Paulina Mikuła, Blowek, Izak, Piotr Ogiński, Martin Stankiewicz czy Szparagi. Mieli oni prosty cel: zachęcić do rejestracji jak najwięcej osób. Skoro takie internetowe sławy przeszły do Playa… to jest przecież szansa, że ich widzowie również to uczynią 🙂

Na promocję swoich produktów przy współpracy z Youtuberem, zdecydował się również Plush. Do swojej najnowszej reklamy zaprosił Adama Wiejaka, prowadzącego dwa popularne kanały: „Poszukiwacz” i „A co my tu mamy?”. W efekcie powstał klip „Abonament na miłość”.

Testowanie produktów

Testowanie produktów to świetna okazja do szerszego opowiedzenia o produkcie i zaprezentowania jego możliwości. Pod warunkiem, że faktycznie to co oferujesz jest dobrej jakości i posiada swoje unikalne zalety. Motyw ten przejawia się na wielu kanałach na YT.

Jednym z popularniejszych kanałów tej tematyki jest wspomniany już przeze mnie kanał „A co my tu mamy?”. Prowadzący w zabawny sposób testuje i opowiada o różnorakich produktach, a co najważniejsze – w opisie do filmu umieszcza link sklepu internetowego, w którym dokonał zakupu.

Z innych popularnych miejsc jest kanał Sprawdzam Jak, w którym Dymitr Błaszczyk testuje różnorakie produkty, sprawdza ich skuteczność czy obala różnorakie mity. Ostatnio na jego kanale pojawił się odcinek, w którym internetowym twórca sprawdza skuteczność alkomatu, który jak zaznacza, został mu dostarczony przez producenta. Sam test przebiegł bardzo dokładnie, rzetelnie i wyraźnie wykazał sporo zalet urządzenia. Na akcji z pewnością zyskał producent, który, będąc świadom wysokiej wartości swojego produktu, nie bał się konfrontacji.

A więc marka… zyskuje!

Widzimy więc, że współpraca firm z YouTuberami jest niezwykle silnym trendem marketingowym, który w najbliższych latach powinien jeszcze bardziej przybrać na sile. Nic dziwnego, gdyż dzięki takiej formy promocji, marki mają szansę m. in. na dotarcie do sporej grupy odbiorców czy też zwiększenie świadomości marki wśród konsumentów.

A Wy co myślicie o współpracy na linii marka-youtuber? Czy marka może zaobserwować z tego tytułu potencjalne korzyści?

Podawajcie swoje propozycje w komentarzach!

 

Kontakt

+48 503 026 596
kontakt@doodlewolf.pl

Doodle Wolf jest częścią
Bergo sp. z o.o.
ul. Wyczółkowskiego 6
65-140 Zielona Góra

NIP 929 186 30 11
KRS 0000535114
REGON 360386816