Spotkania za pośrednictwem sieci stają się coraz bardziej powszechne i chyba nikogo już nie dziwią. Dlatego też, dzisiejszy artykuł będzie poświęcony narzędziu, które na przestrzeni lat zdobywa coraz większą popularność. Przed Państwem: webinar.

Ten wpis będzie miał charakter wprowadzający i jest skierowany głównie do tych osób, które stawiają pierwsze kroki w webinarowym świecie i chciałyby poznać wszystkie podstawy i dowiedzieć się „z czym to się je”. Oczywiście, zachęcamy do czytania wszystkich, również tych bardziej zaawansowanych.

Dlatego też, dzisiaj wyjaśnimy: czym jest webinar, jak działa oraz w jaki sposób możesz go wykorzystywać.

Czym jest webinar?

Sama definicja, składa się z dwóch angielskich członów: web + seminar, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza internetowe seminarium. O co dokładnie chodzi? Webinar to nic innego, jak spotkanie w sieci internetowej, można powiedzieć nawet, że w „wirtualnym pokoju”. Dzięki temu, możliwa jest dwustronna komunikacja, pomiędzy osobą, która takie spotkanie organizuje, a także uczestnikami, którzy biorą udział w nim udział. Co najważniejsze, cały proceder odbywa się na żywo, w czasie rzeczywistym. Webinar internetowy w założeniu ma w pełni odwzorowywać tradycyjne spotkania, umożliwiając kontakt, pomimo dużej odległości pomiędzy uczestnikami. Istotą takiego wirtualnego spotkania, jest również to, że osoba prowadząca je, może wykorzystywać przy tym takie technologie, jak np.: dźwięk (głos), wideo, pokaz slajdów czy udostępnianie zrzutów swojego ekranu. Wystarczy dostęp do komputera oraz Internetu!

Jak działa webinar?

Z racji faktu, że webinar najczęściej wykorzystywany jest jako szkolenie internetowe, posłużę się właśnie tym przykładem, w celu omówienia zasad jego działania. Schemat działania odrobinę różni się w zależności od tego czy do przeprowadzania wykorzystujesz specjalistyczne oprogramowanie, czy może korzystasz z mediów społecznościowych.

W przypadku dedykowanego oprogramowania, organizator szkolenia ma możliwość utworzenia tzw. „wirtualnego pokoju”, w którym spotyka się z uczestnikami szkolenia. Słuchacze w wybranym i ustalonym czasie dołączają do niego. Co ważne, w przypadku jeżeli szkolenie ma być płatne, istnieje możliwość przyznania dostępu jedynie tym osobom, które uiściły opłatę.  Wspominany „wirtualny pokój” sprawia, że wszyscy uczestnicy jednocześnie widzą i słyszą, to co mówi oraz prezentuje organizator (lub organizatorzy) spotkania.

To co inicjator zaprezentuje swoim odbiorcom, zależy tylko tylko od niego. Może sam stanąć przed kamerą, może całe szkolenie przeprowadzić w formie prezentacji multimedialnej czy pokazywania tego, co aktualnie dzieje się na ekranie jego monitora. Niewątpliwym atutem webinaru jest z pewnością fakt, że wszyscy jego uczestnicy mogą również brać w nim czynny udział. Jak? Np. poprzez opcję czatowania, dzięki której mają możliwość zadawania pytań.

Wykorzystanie do webinaru Facebooka czy Instagrama także daje możliwość nawiązywania interakcji poprzez komentarze. Z tą różnicą, że Facebook czy Instagram to raczej dobre rozwiązanie w przypadku, gdy transmisję na żywo chcemy przeprowadzić dla całej swojej społeczności, która nas obserwuje, bez konieczności wprowadzania jakichkolwiek opłat. Zobacz przykładowy webinar poniżej:

Webinar – czy to rozwiązanie dla Ciebie?

Pokazałem Ci, w bardzo szczegółowych krokach, jak przeprowadza się i jak działa taki webinar. Teraz być może zastanawiasz się, czy takie narzędzie to odpowiednie rozwiązanie dla Ciebie i Twojej firmy? Z pełnym przekonaniem można stwierdzić, że tak! Webinar to znakomita alternatywa, która posiada mnogość zalet. Jakich? Przekonaj się sam:

  • Niskie koszty organizacji szkoleń. W odróżnieniu od szkolenia przeprowadzanego stacjonarnie, webinar to rozwiązanie, które nie obciąży znacząco Twojego budżetu. Dlaczego? Odpadają koszty za takie elementy jak m. in.: wynajem sali konferencyjnej, organizowanie noclegu dla uczestników, zamawianie cateringu, a także opłaty związane z transportem. To, czego potrzebujesz do zorganizowania internetowego szkolenia, to komputer z dostępem do Internetu, a także ewentualnie kamera internetowa oraz odpowiednia platforma webinarowa np. ClickWebinar.
  • To nie tylko szkolenie internetowe. Tak jak już wspominałem wcześniej, szkolenia internetowe są najpopularniejszym sposobem wykorzystania webinaru co nie oznacza, że to jedyna alternatywa. Poza nimi, możesz również zastosować je, w celu zaprezentowania swojego produktu. Kilkaset osób jednocześnie będzie mogło oglądać, jak pokazujesz swój produkt i przedstawiasz jego specyfikację. Webinar to również świetna okazja do tego, aby spotkać się ze swoimi klientami i odpowiadać na ich pytania oraz wątpliwości. Forma jest niesamowicie wygodna, gdyż dzięki opcji komentarzy czy czatowania, wszystkie pytania będą łatwo dostępne oraz poukładane.
  • 2in-1. Przeprowadzony na żywo webinar, możesz wykorzystać po raz drugi. Dzięki temu, taki materiał video, możesz później udostępnić, np. na swojej stronie internetowej, kanale YouTube czy po prostu w mediach społecznościowych. Wszyscy Ci, którzy nie mogli brać udziału w webinarze będą mogli zobaczyć go później!
  • Interakcja z klientami oraz kreowanie marki. Webinar to również znakomita okazja do tego, aby budować świetne relacje ze swoimi aktualnymi, jak i potencjalnymi klientami. Wszystko poprzez obustronną komunikację, która jest możliwa dzięki transmisji video-głosowej, a także możliwości komentowania. Twoi odbiorcy, na pewno docenią to, że dzielisz się swoją wiedzą oraz troszczysz się o ich potrzeby. Wizerunek eksperta wpłynie korzystnie na Twoje przedsiębiorstwo, a co z tym związane, również na zyski.

Powyższe zalety webinaru bardzo jasno pokazują, że jest to narzędzie, które może dać Twojemu przedsiębiorstwu wiele korzyści. Dlatego też, zacznij wykorzystywać webinar w swojej firmie! Zorganizowanie go nie jest wcale trudne, a całe przedsięwzięcie może dać niezwykle korzystne następstwa dla Ciebie oraz Twojej firmy.

W kolejnych artykułach poruszymy bardziej zaawansowane zagadnienia związane z webinarem. Bądźcie czujni!

Kontakt

+48 503 026 596
kontakt@doodlewolf.pl

Doodle Wolf jest częścią
Bergo sp. z o.o.
ul. Wyczółkowskiego 6
65-140 Zielona Góra

NIP 929 186 30 11
KRS 0000535114
REGON 360386816