Zapraszamy na kolejny wywiad z cyklu „Rozmowy z Wilkami”. Dziś z Katarzyną Granops-Szkodą rozmawiamy o Facebooku, magazynie SprawnyMarketing oraz panujących trendach.

Narratorka firmowych historii w SprawnyMarketing.pl i MaxROY.com. Odpowiada za strategię content marketingową marki SprawnyMarketing.pl , prowadzi także konta portalu we wszystkich mediach społecznościowych, w tym fanpage na Facebooku – jeden z największych o tej tematyce w Polsce. Autorka licznych artykułów o Content i Social Media Marketingu, publikowanych m.in. na portalu SprawnyMarketing.pl, Marketer+ czy NowoczesnaFirma. Swoją pasją do Social Media Marketingu i Content Marketingu dzieli się z uczestnikami autorskich szkoleń (szkoliła m.in. pracowników Volvo, Procter & Gamble (Oral-B), L’Oréal, Quiosque, Urzędów Miast, Decathlon, TelePizza, Aviva czy Virtualo). Redaktor naczelna magazynu SprawnyMarketing.

Obsługujesz największego fanpage’a marketingowego w Polsce. Prowadzisz również szkolenia z Facebooka. Co sprawiło, że akurat Facebook stał się Twoją “socialmediową” miłością?

Myślę, że największy wpływ miał na to po prostu kierunek, w jakim rozwija się współczesny marketing. Pierwotnie moim głównym zainteresowaniem był content marketing, ale szybko przyznałam rację zagranicznym ekspertom, którzy twierdzą, że dzisiaj powinniśmy mówić raczej o ”optimized content marketingu”, będącym wypadkową 3 czynników: SEO, działań content marketingowych i właśnie social media. Zaczęłam zagłębiać się w temat coraz bardziej, dużo czytałam o skutecznym social media marketingu, testowałam w praktyce rady ekspertów, i wówczas stopniowo odkrywałam, jak dużą potęga dzisiaj jest Facebook. Dzisiaj wiem, że to nie tylko rewelacyjne narzędzie do dystrybucji treści, ale też potężne narzędzie sprzedażowe. Tymi możliwościami dzielę się właśnie z uczestnikami moich szkoleń.

Przyrównując Facebooka do innych portali. Co według Ciebie jest jego największą zaletą?

Na ten moment po pierwsze oczywiście skala – nie można pomijać faktu, że na obecną chwilę jest to największy portal społecznościowy. Może to być oczywiście także minus (na mniejszych portalach czasem łatwiej dziś się ,,przebić” i dotrzeć do swojej grupy docelowej), niemniej przy dużej społeczności mamy potężne możliwości targetowania naszej grupy docelowej, są też takie możliwości jak tworzenie grup na Facebooku, które umożliwiają nam tworzenie mniejszych społeczności w obrębie tego wielkiego serwisu.

Ponadto bez porównania Facebook ze wszystkich social mediów oferuje na ten moment najwięcej, jeśli chodzi o możliwości reklamowe. Szczególnie ciekawą opcją jest tworzenie grup niestandardowych, które umożliwia nam docieranie do naprawdę skonkretyzowanych grup odbiorców.

Idąc w drugą stronę. Coś, czego brakuje Facebookowi? Jego największa wada?

Największą trudnością z całą pewnością jest coraz większe ograniczanie zasięgów organicznych przez Facebooka. Musimy inwestować dziś więcej, żeby przebić się ze swoimi treściami do potencjalnych klientów. Na mniejszych serwisach społecznościowych jest to obecnie łatwiejsze.

Jesteś redaktor naczelną magazynu SprawnyMarketing. Możesz opowiedzieć o zrodzeniu się pomysłu na wydawanie czasopisma? Jak się czujesz w roli redaktor naczelnej?

Od samego początku istnienia SprawnegoMarketingu jego główną misją była edukacja. Staramy się dostarczać fanom portal jak najwięcej aktualnych informacji ze świata marketingu – to wartość, jaką chcemy dawać. Od dawna marzyliśmy o wydawaniu magazynu, ale jednak długo byliśmy przywiązani do formy elektronicznej, w końcu e-marketing zawsze był podstawą naszych działań. W końcu zdecydowaliśmy się, żeby spróbować czegoś nowego i bardzo się z tego cieszę. Z wykształcenia jestem polonistką, w czasie studiów pracowałam w kilku wydawnictwach jako redaktorka, mogę więc śmiało powiedzieć, że mam teraz okazję łączyć swoje 2 największe pasje – miłość do marketingu i do słowa pisanego. Daje mi to ogromną satysfakcję.

Jakie według Ciebie korzyści może odnieść marka, decydując się na wydawanie czasopisma?

Na pewno wzmacnia to wizerunek marki jako eksperta. Podobny cel przyświeca wszystkim osobom, które dzielą się swoją wiedzą w artykułach czy kursach online, tkwi to także u podstaw content marketingu. Wydawanie magazynu to dla nas jednak wzmocnienie pozycji lidera branżowego – chcemy, żeby dla wielu marketerów to właśnie SprawnyMarketing był podstawowym źródłem informacji.

Jak wiele pracy, czasu i zasobów pochłania stworzenie jednego numeru?

Powiem tak – jesteśmy kwartalnikiem i z zewnątrz może się wydawać, że mamy bardzo dużo czasu na przygotowanie kolejnego numeru. Tymczasem dla nas cykl pracy nad magazynem tak naprawdę nigdy się kończy – w momencie zamknięcia jednego numeru już rozpoczynamy pracę nad kolejnym. Pozwala nam to naprawdę dopracować każdy tekst, autorzy też mają wystarczająco dużo czasu, by stworzyć coś naprawdę wartościowego. Myślę, że to wyróżnia nas także na tle innych magazynów – każdy tekst w naszym czasopiśmie przechodzi kilkukrotną redakcję, dopracowujemy go mocno z autorem, prosimy często o dopowiedzenie czy rozwinięcie pełnych elementów, wszystko po to, by do czytelnika trafił naprawdę wartościowy materiał.

SprawnyMarketing znany jest m. in. z cyklu “Marketingowego Podsumowania Tygodnia”, które również zdarza Ci się prowadzić. Jak się odnajdujesz w formie komunikacji video? Wolisz formę pisaną czy video?

Z natury jestem gadułą, więc lubię formę video o tyle, że przypomina bardziej rozmowę, można zdecydowanie w bardziej bezpośredni sposób przekazywać wiedzę. Tekst pisany rządzi się trochę innymi prawami, często ma charakter bardziej zbioru porad stworzonych i przemyślanych przez autora, a video mogą współtworzyć jego uczestnicy, na bieżąco zadając pytania. Niemniej trudno powiedzieć, która forma jest fajniejsza, są po prostu inne i dają inne wartości.

Wyniki badań dosyć jasno wskazują, że przyszłość jest w video. Coraz częściej się słyszy, że Mark Zuckerberg chce przekształcić Facebooka w jedną wielką platformę video. Co o tym myślisz?

Wszystko wskazuje na to, że faktycznie jest to kierunek rozwoju nie tylko Facebooka, ale generalnie wszystkich mediów społecznościowych. Dlatego na szkoleniach kładę bardzo duży nacisk na ten aspekt i przekonuję uczestników, żeby próbowali swoich sił także w formie Facebook Live – na początku trudno jest się przełamać, ale jest to obecnie najbardziej naturalna i najbardziej angażująca forma przekazu.

Kto dla Ciebie jest inspiracją w działaniach marketingu internetowego? I dlaczego?

Takich inspiracji oczywiście jest wiele. 2 nazwiska, które od razu przychodzą mi do głowy, to Gary Vaynerchuk i John Loomer. To dwie zupełnie różne osobowości i od każdego z nich czerpie coś innego. Gary’ego traktuję przede wszystkim inspiracyjnie – ma bardzo dobrego ”nosa” do trendów, przedstawia niezwykle trafne spostrzeżenia dotyczące tego, na co powinno się zwrócić uwagę we współczesnym marketingu. John Loomer natomiast jest zdecydowanie bardziej techniczny – pokazuje najnowsze możliwości np. w panelu reklamowym Facebooka i na zaawansowanym poziomie omawia ich zastosowanie. To potężne kompendium wiedzy dla każdego bardziej zaawansowanego Social Media Managera.


“Rozmowy z Wilkami” – cykl inspirujących i ciekawych wywiadów z osobami ze świata marketingu internetowego i biznesu.

Przeczytaj pozostałe wywiady z serii „Rozmowy z Wilkami”:

Wywiad z Magdaleną Pawłowską
Wywiad z Aleksandrą Frątczak-Biś
Wywiad z Tomaszem Jaroszkiem
Wywiad z Dagmarą Pakulską
Wywiad z Pawłem Tkaczykiem

Kontakt

+48 503 026 596
kontakt@doodlewolf.pl

Doodle Wolf jest częścią
Bergo sp. z o.o.
ul. Wyczółkowskiego 6
65-140 Zielona Góra

NIP 929 186 30 11
KRS 0000535114
REGON 360386816